30 بوک

معرفی کتاب جنایت و مکافات اثر فیودور داستایوسکی

جنایت و مکافات (به روسی: Преступление и наказание) نام رمانی نوشتهٔ فیودور داستایوسکی نویسندهٔ پرآوازهٔ روسی است.


این کتاب داستان دانشجویی به نام «راسکولْنیکُف» را روایت می‌کند که به خاطر اصول مرتکب قتل می‌شود. بنابر انگیزه‌های پیچیده‌ای که حتی خود او از تحلیلشان عاجز است؛ زن رباخواری را همراه با خواهرش که غیر منتظره به هنگام وقوع قتل در صحنه حاضر می‌شوند، می‌کشد و پس از قتل خود را ناتوان از خرج کردن پول و جواهراتی که برداشته می‌بیند و آنها را پنهان می‌کند. بعد از چند روز بیماری و بستری شدن در خانه راسکولنیکف این تصور را که هر کس را که می‌بیند به او مظنون است و با این افکار کارش به جنون می‌رسد در این بین او عاشق سونیا دختری که به خاطر مشکلات مالی خانواده‌اش دست به تن‌فروشی زده بود می‌شود. داستایوسکی این رابطه را به نشانهٔ مهر خداوندی به انسان خطاکار استفاده کرده است و همان عشق، نیروی رستگاری بخش است .البته راسکولنیکف بعد از اقرار به گناه و زندان شدن در سیبری به این حقیقت رسید .

مضمون و درون مایهٔ کتاب تحلیل انگیزه‌های قتل و تأثیر قتل بر قاتل است که داستایوسکی مسئلهٔ رابطه میان خویشتن و جهان پیرامون و فرد و جامعه را در آن گنجانده است.

داستایوسکی سه بار تلاش کرد تا این اثر را از زبان شخصیت اصلی داستان روایت کند؛ نخست به شکل یادداشت‌های روزانه شخصیت اصلی، سپس به شکل اعتراف او در برابر دادگاه و سرانجام به صورت خاطراتی که او به هنگام آزادی از زندان می‌نویسد ولی در نهایت آن را به روایت سادهٔ سوم شخص مفرد که قالب نهایی رمان بود نوشت.

او این داستان را از ژانویه ۱۸۶۶ تا تابستان آن سال، در نشریه «روسکی وستنیک» به چاپ رسانید.


دانلود pdf

دریافت
حجم: 18.7 مگابایت


چند فیلم اقتباس شده:


از سال 1923 میلادی تا به امروز مجموعه‌‌های تلویزیونی و فیلم‌های متعددی براساس داستان جنایت و مکافات ساخته شده است که پخش آنها از شبکه‌های تلویزیونی در کشورهای مختلف یا نمایش آنها روی پرده سینماها با استقبال قابل‌توجهی از سوی مخاطبان مواجه بوده است. اگرچه تاکنون مجموعه‌های تلویزیونی متعددی با اقتباس از داستان جنایت و مکافات داستایفسکی ساخته شده، اما مجموعه جدیدی که بتازگی پخش آن از شبکه 4 سیما آغاز شده مجموعه‌ای است به کارگردانی Dmitri Svetozarov روسی که در 8 قسمت 52 دقیقه‌ای تهیه شده است.


فیلم سینمایی "جنایت و مکافات" به کارگردانی آکی کوریسماکی

"جنایت و مکافات" اولین فیلم بلند سینمایی کوریسماکی فیلمساز صاحبنام فنلاندی و تولید سال 1983 است. این فیلم اقتباسی از رمان معروف "جنایت و مکافات" فیودور داستایفسکی است و داستان آن در هلنسینکی معاصر روی می‌دهد.

شخصیت اصلی فیلم کارگر یک کشتارگاه است که مردی را می‌کشد و باید با عواقب کار خود رو به رو شود. مارکو تویکا، آینو سو و اسکو نیکاری بازیگران فیلم 93 دقیقه‌ای "جنایت و مکافات" هستند.

سبک آثار کوریسماکی متاثر از فیلم‌های ژان پی‌یر ملویل و روبر برسون است، ضمن اینکه او عموماً از قصه‌های ساده استفاده می‌کند.


منابع :ویکی پدیا و...

  • نیما برومند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی