30 بوک

آشنایی ساده با جیم جارموش


جیمز آر. "جیم" جارموش (به انگلیسی: James R. "Jim" Jarmusch) ، کارگردان مستقل نمایشنامه‌نویس، بازیگر، تهیه کننده، تدوین‌گر و آهنگساز آمریکایی است.

از جیم جارموش به عنوان سمبل سینمای مستقل معاصر آمریکا نام برده می شود.

وی در ۲۳ ژانویه سال ۱۹۵۳ در در آکرون اوهایو متولد شد. روزنامه نگاری را در دانشگاه نرث وسترن و ادبیات انگلیسی و آمریکایی را در دانشگاه کلمبیای نیویورک و پاریس خواند. پس از آن در مدرسه عالی فیلم سازی در دانشگاه نیویورکدرس خواند تا جایی که در سال چهارم به عنوان دستیار نیکلاس ری که در آن زمان در آن مدرسه تدریس می کرد مشغول شد.

وی اولین فیلمش را در سال ۱۹۷۹ با نام «تعطیلات همیشگی» ساخت که جایزه ای در جشنوارهٔ مانهایم آلمان برد و در اروپا هم از آن ستایش شد. جارموش در ۱۹۸۴ برای تولید نسخهٔ بلند عجیب تر از بهشت، جایزه نخل طلای کن را از آن خود کرد و قسمت سوم از مجموعه «قهوه و سیگار» با نام «جایی در کالیفرنیا» هم برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه در جشنواره کن شد. آخرین جایزه وی هم جایزه ویژه جشنواره کن هم برای «گلهای پژمرده» محسوب می شود.


و فیلم شناسی...



  • نیما برومند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی